Johanna Ehnvik

Johanna Ehnvik

fredag 6 juli 2012

Mammas flicka..

Det finns en sak som gör mig lite upprörd.. trubbel i paradiset. Haha nej, till en allvarlig sak nu..

Jag har alltid varit en "mammas flicka".(vad hon tror) Om hon snackar med sina vänner om hennes barn (hon har ingen son men men..) Vi säger min låtsas bor Fredrik, då får man alltid höra "Åh, vilken kille! Vilka muskler han har, stilig! Han har blivit en riktig karl, vad jobbar han med nu? Han är en riktigt go kille han, Fredrik" Men när mamma visar en helt vanlig bild på mig, (bilden där nere) så får man höra "Sexbomb, hon måste vara rädd om sig!!" Så tittar dom på mig, ger mig en tragisk blick och säger "Johanna,.. du måste vara försiktig med dig själv, ta hand om dig, det finns så mycket skumma grejen där ute i världen som du inte har en aning om. Ta hand om dig." Haha jo tack jag vet, jag vet vad som finns där ute, mer än vad ni tror. Jag förstår att dom säger det för att dom bryr mig om mig och vill mig väl. Men det kan väl hända lika mycket tragiska saker för min bror, som är äldre än mig och är ute definitvt mycket mer än mig? Varför bara mig, bara för att jag är en ung tjej, 13 år? Jag gör inga farliga saker i mitt liv, jag behöver inte ta hand om mig mer än någon annan. Varför får jag den där blicken och dom där orden "Du måste vara försiktig!!" Va? Alltså va va va, stopp, jag förstår inte. Ser man ett objekt när man ser en ung tjej, tänker man bara på alla hemska saker en tjej kan råka ut för? Jag vill inte höra att jag ska akta mig för läskiga gubbar, att jag inte ska hoppa in i någon främlings bil. Jag vill höra samma sak min bror får höra, när mamma stolt visar upp honom. Varför kan man inte prata om hur det går för mig i skolan, vad jag vill bli när jag blir stor eller hur mycket jag har växt? Nej jag är en tjej som måste akta sig och vara försiktig. Jag vet vad som är rätt och vad som är fel, jag är inte korkad, jag är en bra tjej. Är bara så trött på att dom inte ser nånting annat? Än en tjej som kan bli kidnappad och våldtagen när som helst? En tjej som behöver "ta hand om sig"? noggranare.. 




1 kommentar:

  1. Du är så klok gumman!
    Och vet du, männen har större hjärnor än kvinnor. Men kvinnorna vet hur man använder dom ;)

    SvaraRadera